Постинг
27.08.2010 21:00 -
Никополис ад Иструм
Автор: an200
Категория: Туризъм
Прочетен: 42383 Коментари: 82 Гласове:
Последна промяна: 12.07.2012 09:40
Прочетен: 42383 Коментари: 82 Гласове:
66
Последна промяна: 12.07.2012 09:40
Наближаваме Търново, когато неочаквано правим завой вдясно по тесен, обрасъл с бурени, път. Докато попитам накъде сме тръгнали, ни се налага да се върнем назад: колата пред нас се отказва от поетия маршрут. Оставаме сами и колебливо продължаваме напред, опитвайки се да избягваме кратерчетата по изровената настилка и шибащите клони на храстите. Сещам се за "кафявата табела": много пъти, пътувайки от Русе, съм я виждала, но така и не съм се отбивала. Дойде денят - напред към Рим! Нали всички пътища водели натам. Сигурно е така, само че ние пътуваме към "българския Рим", т.е. към Никополис ад Иструм!
Ако е валяло, изобщо не рискувайте да тръгнете по този път. Изберете да минете през с. Никюп, което е на 18-20 км северно от В.Търново.
Пътят ни извежда до едно изкуствено езеро(рибарник). Някъде прочетох, че на дъното му са останали антични керамични пещи, които били много добре запазени.
Запомнете тази табела! Тя се оказа единствената информация тук. Всичко останало е добре да сте го знаели предварително, защото няма кой да ви ориентира и разкаже подробности. Поне аз видях това в края на август 2010г.
Никополис ад Иструм ни посреща мълчалив и достолепен, красив и в своите руини.
Възхищението ми се ражда още с първите крачки по огромните каменни блокове на една от главните улици, и макар очите ми да виждат - насред буренясало поле съм, добивам чувството, че навлизам в уникално цивилизовано пространство - "Градът на победата към Дунав"- славен и блестящ, основан в началото на II в. от император Марк Улпий Траян в чест на неговата победа над даките.
Странно и прекрасно е да усетиш Духа на една историческа епоха, отдалечена от нас с цели 19 века!
И понеже животът е кратък,
а дълга е главната улица,
ако викна сега - ще ме чуят ли в другия край?(В. Станков)
Известно е, че разкопките започват през 1900г. по настояване на цар Фердинанд. Първият изследовател е френският археолог Жорж Сьор, който загива на фронта, а дневниците и откритията, направени от него, остават неизвестни.
Застроената площ на града в рамките на крепостните стени, високи 8-12 м., е 22,54 ха. Макар че принадлежал на Рим, Никополис ад Иструм бил организиран по гръцки образец, като градовете в Мала Азия- Ефес, Никея и др. Главните улици са ориентирани по посоките на света- кардо максимус(север-юг)и декуманус максимус(запад- изток) и се пресичат под прав ъгъл. В зоната около централния площад е имало бордюри и тротоар с колонада. Върху колоните се слагал навес и така в обширната търговска зона хората можели спокойно да пазаруват в летните жеги.
Градът е и добре водоснабден. Водата идва главно от карстов извор в пещера край с. Мусина. Главният водопровод е дълъг 26км и преминава над р. Росица по специална конструкция. Съществувала е водосъбирателна кула( 150 м западно от крепостната стена), от която е тръгвала водопроводната система на града.
Под дебелите каменни плочи, добивани от близка каменоломна (до днешното с. Хотница), съществува канал за отходните води.На отделни места, за да се почистват тези шахти, имало каменни капаци.
Удивлението и възхитата идват не само от романтичното докосване до нещо толкова отдавна сътворено от човешка ръка, а и от осъзнаване на качеството в организицията и функционирането на един цялостен механизъм, какъвто е градът. Сравненията с днешната реалност те връхлитат, щеш не щеш...
След възхищението постепенно нарастват тъгата и недоумението. Аз не съм историк, не съм археолог, как да се ориентирам?! Попадаме сред руините и потъваме в догадки и предположения за конкретните неща. Общите ги знаем.
Няма никаква оставена информация(напр. схема на основните обекти).
Виждаме ето това.
Да,август е отпускарски месец, но нали това важи и за туристите. Не видях и охрана на обекта. Знам, че най-ценните експонати са в Търновския исторически музей и в София, но разкопките продължават...
Добре, че камъните са тежички, макар за съвременната техника такъв проблем да не стои. Някъде, в коментари под други материали за Никополис, прочетох, че в оградите на съседното с. Никюп могат да се открият камъни от античния град. Така, за атмосфера.;) Абе, има, не е като да няма... камъни бол!
А едни от най-ценните находки са:
Мраморна скулптура на Ерос, стояла на Градския площад
Една от 5-те статуи, известни досега на света, представяща Асклепий- богът лечител
Бронзова глава от статуя на император Гордиан III
Снимките са от интернет.
Изкачваме се бавно по тези стъпала и дори присядаме на тях, топли и леко грапави. Не може да не се вълнува човек при съприкосновение с миналото. Колко стъпки преди нашите, колко различни начини да ги изкачиш - тичешком, плахо, достолепно, уморено... със сандалите от Античността до днешните маратонки.
Така се озоваваме в централната част - Градския площад(агората),изследван по-обстойно през последните 20г. от д-р Павлина Владкова. Нивото му е по-високо от уличната мрежа, затова там се е ходело само пеша.Това пространство има две свързани части – източна и западна. Източната включва ареа (площад под открито небе), където са били поставени варовикови постаменти за бронзови статуи, а от четирите си страни била заобиколена от колонада. В южната и източната част зад колонадата са се намирали магазините.
Градът е имал собствен монетен двор и цяло столетие е сякъл монети (над 900типа), които носят изображения на богове, на градските порти и характерни сгради.
Близо до източния вход на агората се намират руините на нещо уникално - внушителна сграда, наречена "термоперипатос"(в превод означава "разходка на топло"). Казват, че била единствена в рамките на Римската империя.Входовете били украсени с триъгълни фронтони. Централното помещение е служело за делови срещи и разговори, а отстрани са били магазините. Нещо като античен МОЛ...;))
Гражданите на Никополис ад Иструм са познавали подовото парно отопление,използвайки робския труд.
В севрозападната част на площада се е намирала сградата на Градския съвет – булевтерион.Градското управление било поверено на местни първенци - съветът на архонтите. Първият архонт е имал административни и съдебни отговорности. Другите се грижели за обществения ред, снабдяването, водопроводната система. Всички пълнолетни мъже били участници в Народното събрание (демос) и утвърждавали решенията на Градския съвет.
Колегия от жреците пък се грижела за изпълнението на официалните култове към езическите богове(Хера, Зевс, Атина, Асклепий, Микена, Кибела и др.) и особено този към управляващия римски император.
В югозападната част е разположен театърът(одеонът), събиращ 350- 400 души. Зрителната зала била разделена на радиални сектори, а каменен парапет разделял зрителите от сцената. Пространството под зрителната зала било заето от 11 магазина, откъдето идващите на представление са могли да си купят вино и храна.
Етническият състав на града бил пъстър.В Никополис ад Иструм живеели гръцки преселници от Мала Азия, които били добри строители и занаятчии. Римски ветерани,получили земя след уволнението си, останали да битуват в околностите на града. В богатите градски квартали са се разполагали представителите на тракийската аристокрация.
Наскоро бе доказано, че сред жителите на античния град са били и готите.
Официалният език бил гръцкият.От намерените надписи на гръцки и латински стават известни интересни факти от битието на местните жители.Напр.професиите им: ветеринарен лекар, съдия, тепавичар, строител, диригент на местния хор и др. Върху варовикова плоча е преписано благодарственото писмо на император С.Север до гражданите на Никополис ад Иструм, които отначало не са го подкрепяли в борбата му за трона. По-късно той и семейството му посещават Града на победата.
http://testbnt.bnt.bg/bg/news/view/12892/gotski_plemena_sa_jiveli_v_nikopolis_ad_istrum
В северната част на Никополис са разкрити останките от обществена баня и палестра - място, където ефебите (синовете на богаташите) са спортували.
Разбира се, градът се е нуждаел и от своята
Cloaka maxima - главният отходен канал
Никополис ад Иструм често е посещаван от млади хора, от български и чуждестранни студенти. Вероятно заради тръпката да се срещнат с нещо автентично, древно и респектиращо със своята красота, достолепие и функционалност.
Разбрах от коментари, че тук се възпроизвеждат понякога "гладиаторски битки", стрелби с лъкове - копия на античните оръжия, обличат се древни доспехи...
Разкопките продължават. Бях чела, че през юли и август тук ще работи българо-британска експедиция, под ръководството на проф.Ендрю Полтър, преподавател в Нотингамския университет.Археолозите ще изследват ранно-византийски обекти в Драганово, Добри дял и Горски горен Тръмбеш.
http://www.segabg.com/online/article.asp?issueid=2384§ionid=30&id=0006901
За некрополите на града също може да се разказва много заради етническите и социалните различия. Могили, саркофази, кремация, гробници ...
Градът е просъществувал от II до VIIв.Разрушават го аварите и славяните.
Открих и още нещо интересно:
"През средата на IV в. в района около Никополис и на хълма Царевец във Велико Търново били заселени така наречените "малоготи", които проповядвали Арианството, т.е. смятали, че Иисус не е творение на Бог-Отец, а само негово подобие. Техен водач бил епископ Вулфила. Той бил много начетен и знаел половин дузина езици. Именно тук той превел библията от старогръцки на готски език. По този начин готите постепенно се приобщили към вярата и културата на европейската цивилизация."(от статия на проф.Румен Теофилов)
На път сме да излезем от Никополис ад Иструм, разположен толкова близо до старопрестолнината ни В.Търново(и там има следи от античния град).
За всеки е ясно, че "разрушен" не може да означава края за един град. Не може току-така да изчезне създаденото от гражданите вътре и извън крепостните стени(занаяти, земеделие,търговия,архитектура, изкуство...) Култура, развивана с векове! Градът на победата към Дунав дълго е бил жив в ума, сърцата и таланта на оцелелите свои граждани, на техните потомци. И не само на тях! На всички, които през вековете са се докосвали до руините с възхищение и респект.
Чудя се защо не се вложат повече усилия и средства, та този район да бъде докрай проучен. Българинът, колкото и да е "шибан", вярва на очите си и здравия разум, затова вместо да си измисляме мощи на светци, не е ли по-добре да бъдат отпуснати средства, за да се изследва и съхранява останалото от този античен град.Та той е на наша, българска земя, той е част от нашата история!
Чии гени носим?Знае ли някой със сигурност?!
На раздяла ще ви подаря тези цветя и едно зелено "бижу" върху камък от Никополис ад Иструм;)
На връщане ми се налага да мина през врата с ръждясал катинар, производство 20век. И докато умувам над "сложния механизъм", на помощ ми се притичва едно момче - чех с огромна туристическа раница, което вероятно не идва тук за първи път, та се е понаучило на сиромашките ни тарикатлъци. То внимателно изважда гвоздей, закачен за също толкова ръждясала верига, и портичката се отваря. Благодаря му сърдечно и се усмихвам: още един млад човек е дошъл тук. Значи за "българския Рим" има бъдеще!)
Ако е валяло, изобщо не рискувайте да тръгнете по този път. Изберете да минете през с. Никюп, което е на 18-20 км северно от В.Търново.
Пътят ни извежда до едно изкуствено езеро(рибарник). Някъде прочетох, че на дъното му са останали антични керамични пещи, които били много добре запазени.
Запомнете тази табела! Тя се оказа единствената информация тук. Всичко останало е добре да сте го знаели предварително, защото няма кой да ви ориентира и разкаже подробности. Поне аз видях това в края на август 2010г.
Никополис ад Иструм ни посреща мълчалив и достолепен, красив и в своите руини.
Възхищението ми се ражда още с първите крачки по огромните каменни блокове на една от главните улици, и макар очите ми да виждат - насред буренясало поле съм, добивам чувството, че навлизам в уникално цивилизовано пространство - "Градът на победата към Дунав"- славен и блестящ, основан в началото на II в. от император Марк Улпий Траян в чест на неговата победа над даките.
Странно и прекрасно е да усетиш Духа на една историческа епоха, отдалечена от нас с цели 19 века!
И понеже животът е кратък,
а дълга е главната улица,
ако викна сега - ще ме чуят ли в другия край?(В. Станков)
Известно е, че разкопките започват през 1900г. по настояване на цар Фердинанд. Първият изследовател е френският археолог Жорж Сьор, който загива на фронта, а дневниците и откритията, направени от него, остават неизвестни.
Застроената площ на града в рамките на крепостните стени, високи 8-12 м., е 22,54 ха. Макар че принадлежал на Рим, Никополис ад Иструм бил организиран по гръцки образец, като градовете в Мала Азия- Ефес, Никея и др. Главните улици са ориентирани по посоките на света- кардо максимус(север-юг)и декуманус максимус(запад- изток) и се пресичат под прав ъгъл. В зоната около централния площад е имало бордюри и тротоар с колонада. Върху колоните се слагал навес и така в обширната търговска зона хората можели спокойно да пазаруват в летните жеги.
Градът е и добре водоснабден. Водата идва главно от карстов извор в пещера край с. Мусина. Главният водопровод е дълъг 26км и преминава над р. Росица по специална конструкция. Съществувала е водосъбирателна кула( 150 м западно от крепостната стена), от която е тръгвала водопроводната система на града.
Под дебелите каменни плочи, добивани от близка каменоломна (до днешното с. Хотница), съществува канал за отходните води.На отделни места, за да се почистват тези шахти, имало каменни капаци.
Удивлението и възхитата идват не само от романтичното докосване до нещо толкова отдавна сътворено от човешка ръка, а и от осъзнаване на качеството в организицията и функционирането на един цялостен механизъм, какъвто е градът. Сравненията с днешната реалност те връхлитат, щеш не щеш...
След възхищението постепенно нарастват тъгата и недоумението. Аз не съм историк, не съм археолог, как да се ориентирам?! Попадаме сред руините и потъваме в догадки и предположения за конкретните неща. Общите ги знаем.
Няма никаква оставена информация(напр. схема на основните обекти).
Виждаме ето това.
Да,август е отпускарски месец, но нали това важи и за туристите. Не видях и охрана на обекта. Знам, че най-ценните експонати са в Търновския исторически музей и в София, но разкопките продължават...
Добре, че камъните са тежички, макар за съвременната техника такъв проблем да не стои. Някъде, в коментари под други материали за Никополис, прочетох, че в оградите на съседното с. Никюп могат да се открият камъни от античния град. Така, за атмосфера.;) Абе, има, не е като да няма... камъни бол!
А едни от най-ценните находки са:
Мраморна скулптура на Ерос, стояла на Градския площад
Една от 5-те статуи, известни досега на света, представяща Асклепий- богът лечител
Бронзова глава от статуя на император Гордиан III
Снимките са от интернет.
Изкачваме се бавно по тези стъпала и дори присядаме на тях, топли и леко грапави. Не може да не се вълнува човек при съприкосновение с миналото. Колко стъпки преди нашите, колко различни начини да ги изкачиш - тичешком, плахо, достолепно, уморено... със сандалите от Античността до днешните маратонки.
Така се озоваваме в централната част - Градския площад(агората),изследван по-обстойно през последните 20г. от д-р Павлина Владкова. Нивото му е по-високо от уличната мрежа, затова там се е ходело само пеша.Това пространство има две свързани части – източна и западна. Източната включва ареа (площад под открито небе), където са били поставени варовикови постаменти за бронзови статуи, а от четирите си страни била заобиколена от колонада. В южната и източната част зад колонадата са се намирали магазините.
Градът е имал собствен монетен двор и цяло столетие е сякъл монети (над 900типа), които носят изображения на богове, на градските порти и характерни сгради.
Близо до източния вход на агората се намират руините на нещо уникално - внушителна сграда, наречена "термоперипатос"(в превод означава "разходка на топло"). Казват, че била единствена в рамките на Римската империя.Входовете били украсени с триъгълни фронтони. Централното помещение е служело за делови срещи и разговори, а отстрани са били магазините. Нещо като античен МОЛ...;))
Гражданите на Никополис ад Иструм са познавали подовото парно отопление,използвайки робския труд.
В севрозападната част на площада се е намирала сградата на Градския съвет – булевтерион.Градското управление било поверено на местни първенци - съветът на архонтите. Първият архонт е имал административни и съдебни отговорности. Другите се грижели за обществения ред, снабдяването, водопроводната система. Всички пълнолетни мъже били участници в Народното събрание (демос) и утвърждавали решенията на Градския съвет.
Колегия от жреците пък се грижела за изпълнението на официалните култове към езическите богове(Хера, Зевс, Атина, Асклепий, Микена, Кибела и др.) и особено този към управляващия римски император.
В югозападната част е разположен театърът(одеонът), събиращ 350- 400 души. Зрителната зала била разделена на радиални сектори, а каменен парапет разделял зрителите от сцената. Пространството под зрителната зала било заето от 11 магазина, откъдето идващите на представление са могли да си купят вино и храна.
Етническият състав на града бил пъстър.В Никополис ад Иструм живеели гръцки преселници от Мала Азия, които били добри строители и занаятчии. Римски ветерани,получили земя след уволнението си, останали да битуват в околностите на града. В богатите градски квартали са се разполагали представителите на тракийската аристокрация.
Наскоро бе доказано, че сред жителите на античния град са били и готите.
Официалният език бил гръцкият.От намерените надписи на гръцки и латински стават известни интересни факти от битието на местните жители.Напр.професиите им: ветеринарен лекар, съдия, тепавичар, строител, диригент на местния хор и др. Върху варовикова плоча е преписано благодарственото писмо на император С.Север до гражданите на Никополис ад Иструм, които отначало не са го подкрепяли в борбата му за трона. По-късно той и семейството му посещават Града на победата.
http://testbnt.bnt.bg/bg/news/view/12892/gotski_plemena_sa_jiveli_v_nikopolis_ad_istrum
В северната част на Никополис са разкрити останките от обществена баня и палестра - място, където ефебите (синовете на богаташите) са спортували.
Разбира се, градът се е нуждаел и от своята
Cloaka maxima - главният отходен канал
Никополис ад Иструм често е посещаван от млади хора, от български и чуждестранни студенти. Вероятно заради тръпката да се срещнат с нещо автентично, древно и респектиращо със своята красота, достолепие и функционалност.
Разбрах от коментари, че тук се възпроизвеждат понякога "гладиаторски битки", стрелби с лъкове - копия на античните оръжия, обличат се древни доспехи...
Разкопките продължават. Бях чела, че през юли и август тук ще работи българо-британска експедиция, под ръководството на проф.Ендрю Полтър, преподавател в Нотингамския университет.Археолозите ще изследват ранно-византийски обекти в Драганово, Добри дял и Горски горен Тръмбеш.
http://www.segabg.com/online/article.asp?issueid=2384§ionid=30&id=0006901
За некрополите на града също може да се разказва много заради етническите и социалните различия. Могили, саркофази, кремация, гробници ...
Градът е просъществувал от II до VIIв.Разрушават го аварите и славяните.
Открих и още нещо интересно:
"През средата на IV в. в района около Никополис и на хълма Царевец във Велико Търново били заселени така наречените "малоготи", които проповядвали Арианството, т.е. смятали, че Иисус не е творение на Бог-Отец, а само негово подобие. Техен водач бил епископ Вулфила. Той бил много начетен и знаел половин дузина езици. Именно тук той превел библията от старогръцки на готски език. По този начин готите постепенно се приобщили към вярата и културата на европейската цивилизация."(от статия на проф.Румен Теофилов)
На път сме да излезем от Никополис ад Иструм, разположен толкова близо до старопрестолнината ни В.Търново(и там има следи от античния град).
За всеки е ясно, че "разрушен" не може да означава края за един град. Не може току-така да изчезне създаденото от гражданите вътре и извън крепостните стени(занаяти, земеделие,търговия,архитектура, изкуство...) Култура, развивана с векове! Градът на победата към Дунав дълго е бил жив в ума, сърцата и таланта на оцелелите свои граждани, на техните потомци. И не само на тях! На всички, които през вековете са се докосвали до руините с възхищение и респект.
Чудя се защо не се вложат повече усилия и средства, та този район да бъде докрай проучен. Българинът, колкото и да е "шибан", вярва на очите си и здравия разум, затова вместо да си измисляме мощи на светци, не е ли по-добре да бъдат отпуснати средства, за да се изследва и съхранява останалото от този античен град.Та той е на наша, българска земя, той е част от нашата история!
Чии гени носим?Знае ли някой със сигурност?!
На раздяла ще ви подаря тези цветя и едно зелено "бижу" върху камък от Никополис ад Иструм;)
На връщане ми се налага да мина през врата с ръждясал катинар, производство 20век. И докато умувам над "сложния механизъм", на помощ ми се притичва едно момче - чех с огромна туристическа раница, което вероятно не идва тук за първи път, та се е понаучило на сиромашките ни тарикатлъци. То внимателно изважда гвоздей, закачен за също толкова ръждясала верига, и портичката се отваря. Благодаря му сърдечно и се усмихвам: още един млад човек е дошъл тук. Значи за "българския Рим" има бъдеще!)
Следващ постинг
Предишен постинг
1.
voinov50 -
Браво! :))))))))))))) "Градът на победата към Дунав"- славен и блестящ...
27.08.2010 21:30
27.08.2010 21:30
Направих една красива и опознавателна разходка.
Поздрави от Пирин!
цитирайПоздрави от Пирин!
voinov50 написа:
Направих една красива и опознавателна разходка.
Поздрави от Пирин!
Поздрави от Пирин!
Толкова е истински и красив!)
Поздрави!
Радвам се,че си посетила това уникално място и ...мъничко ти завиждам (е, благородно, де...)
Усмивки и пожелания за приятна вечер!
цитирайУсмивки и пожелания за приятна вечер!
kaprizna написа:
Радвам се,че си посетила това уникално място и ...мъничко ти завиждам (е, благородно, де...)
Усмивки и пожелания за приятна вечер!
Усмивки и пожелания за приятна вечер!
Приятна вечер и на теб!
5.
hristo27 -
Благодаря за разходката!
Весел ...
27.08.2010 22:39
27.08.2010 22:39
Благодаря за разходката!
Весел уикенд!
цитирайВесел уикенд!
hristo27 написа:
Благодаря за разходката!
Весел уикенд!
Весел уикенд!
Поздрави!
кое от града в коя епоха е построено? Какво са построили или поправили Българите там след 7-и век?
цитирай"Българи" е твърде сложна генетична сплав ...
цитираймалиии кви снимки си напраела ,супеееер!Браво на тебе ,имаш моите поздравления и благодарности за това!Митреума си забравила хехе ,това със лицето като слънце е Sol Invictus
Надписа BOYLH...... е като нашите БОИЛИ хехе
Такива обекти са занемарени штот ние сме алтайско-монголско-татарско-номадско племе и сме пришълци ,затова са занемарени и чужди държави се ползват от нашите ....исторически корени!
Това за Вулфила не е вярно,измислено е!
Благодаря ти още веднъж за снимките!
желая ти здраве и да обходиш сичките обекти хехехе
ена виртуална "копа" за Теб!!!
цитирайНадписа BOYLH...... е като нашите БОИЛИ хехе
Такива обекти са занемарени штот ние сме алтайско-монголско-татарско-номадско племе и сме пришълци ,затова са занемарени и чужди държави се ползват от нашите ....исторически корени!
Това за Вулфила не е вярно,измислено е!
Благодаря ти още веднъж за снимките!
желая ти здраве и да обходиш сичките обекти хехехе
ена виртуална "копа" за Теб!!!
solinvictus написа:
малиии кви снимки си напраела ,супеееер!Браво на тебе ,имаш моите поздравления и благодарности за това!Митреума си забравила хехе ,това със лицето като слънце е Sol Invictus
Надписа BOYLH...... е като нашите БОИЛИ хехе
Такива обекти са занемарени штот ние сме алтайско-монголско-татарско-номадско племе и сме пришълци ,затова са занемарени и чужди държави се ползват от нашите ....исторически корени!
Това за Вулфила не е вярно,измислено е!
Благодаря ти още веднъж за снимките!
желая ти здраве и да обходиш сичките обекти хехехе
ена виртуална "копа" за Теб!!!
Надписа BOYLH...... е като нашите БОИЛИ хехе
Такива обекти са занемарени штот ние сме алтайско-монголско-татарско-номадско племе и сме пришълци ,затова са занемарени и чужди държави се ползват от нашите ....исторически корени!
Това за Вулфила не е вярно,измислено е!
Благодаря ти още веднъж за снимките!
желая ти здраве и да обходиш сичките обекти хехехе
ена виртуална "копа" за Теб!!!
Абе, не знам, изчетох доста материали. Много коментари...
Казвай, ако греша някъде.)
Лека нощ!)
11.
анонимен -
Удивително!
27.08.2010 23:10
27.08.2010 23:10
Тръпки ме побиха чак ))))
цитирайparasol написа:
Тръпки ме побиха чак ))))
Да, странно е, но има някакво привличане.Сякаш съм живяла там.)))
Лека!
Нямах представа за това, че имаме такъв голям античен град, това ако беше в друга държава щеше да изглежда по съвсем друг начин и нямаше да се чудиш, защо никой не го охранява. Потоци от туристи щеше да има непрекъснато, рекламни материали и какво ли не за засилване на интереса към тази антична дестинация. Поздрави за хубавия постинг.
цитирайблагодарение на теб разбрах, че това място съществува изобщо. Благодаря за разходката, хубавите снимки и интересната информация, която си ни поднесла наготово. Оценявам високо труда ти.:)))
цитирай
15.
an200 -
И аз знаех малко...От години се канех да отида и добре, че големият ми син пое инициативата.))
27.08.2010 23:57
27.08.2010 23:57
kasnaprolet9999 написа:
Нямах представа за това, че имаме такъв голям античен град, това ако беше в друга държава щеше да изглежда по съвсем друг начин и нямаше да се чудиш, защо никой не го охранява. Потоци от туристи щеше да има непрекъснато, рекламни материали и какво ли не за засилване на интереса към тази антична дестинация. Поздрави за хубавия постинг.
Благодаря ти! Попрочетох доста и не мога да се начудя защо не свързват Царевец и Никополис?! Знам, различни епохи, но нищо не започва от нищото... Нашите царе са знаели от кого и откъде да се учат, а и какви ли точно са родовите ни корени?!
Поздрави!
eleonoraknyazheva написа:
благодарение на теб разбрах, че това място съществува изобщо. Благодаря за разходката, хубавите снимки и интересната информация, която си ни поднесла наготово. Оценявам високо труда ти.:)))
Радвам се, че ти е харесало.Очаквам да си направиш една екскурзийка до там.;)
Лека!
Никакви "шибучици" не могат да откажат човека, когато е решил да стигне мястото, закъдето е тръгнал!:)Твоите ориентири са показателни за много неща, но най-важното е, че са полезни.
Мълчание сред руини, които говорят!
Аз те чух! Надявам се и други да го сторят, защото това уникално място е не само история. Едно пространство, разкриващо представите на древна цивилизация за архитектурно устройство. Култура, естетика и качествено мислене, от което можем да се поучим. Общественият ред е в особено затруднение днес, а той, както знаем, не е измислен от нас.:) Тези останки от миналото са ясни знаци и траен спомен за забележително ниво на организация. Както се казва, имали са си хората всичко необходимо за нормален здравословен живот. Имали са и усещане за бъдеще.
Ефектен подарък си ни направила накрая!:)
Благодаря ти за интересния постинг!
Още хубави летни емоции ти желая!:)
цитирайМълчание сред руини, които говорят!
Аз те чух! Надявам се и други да го сторят, защото това уникално място е не само история. Едно пространство, разкриващо представите на древна цивилизация за архитектурно устройство. Култура, естетика и качествено мислене, от което можем да се поучим. Общественият ред е в особено затруднение днес, а той, както знаем, не е измислен от нас.:) Тези останки от миналото са ясни знаци и траен спомен за забележително ниво на организация. Както се казва, имали са си хората всичко необходимо за нормален здравословен живот. Имали са и усещане за бъдеще.
Ефектен подарък си ни направила накрая!:)
Благодаря ти за интересния постинг!
Още хубави летни емоции ти желая!:)
18.
an200 -
Благодаря ти!)Много!И на теб - прекрасни емоции до последното огънче на лятото.))
28.08.2010 08:21
28.08.2010 08:21
inel379 написа:
Никакви "шибучици" не могат да откажат човека, когато е решил да стигне мястото, закъдето е тръгнал!:)Твоите ориентири са показателни за много неща, но най-важното е, че са полезни.
Мълчание сред руини, които говорят!
Аз те чух! Надявам се и други да го сторят, защото това уникално място е не само история. Едно пространство, разкриващо представите на древна цивилизация за архитектурно устройство. Култура, естетика и качествено мислене, от което можем да се поучим. Общественият ред е в особено затруднение днес, а той, както знаем, не е измислен от нас.:) Тези останки от миналото са ясни знаци и траен спомен за забележително ниво на организация. Както се казва, имали са си хората всичко необходимо за нормален здравословен живот. Имали са и усещане за бъдеще.
Ефектен подарък си ни направила накрая!:)
Благодаря ти за интересния постинг!
Още хубави летни емоции ти желая!:)
Мълчание сред руини, които говорят!
Аз те чух! Надявам се и други да го сторят, защото това уникално място е не само история. Едно пространство, разкриващо представите на древна цивилизация за архитектурно устройство. Култура, естетика и качествено мислене, от което можем да се поучим. Общественият ред е в особено затруднение днес, а той, както знаем, не е измислен от нас.:) Тези останки от миналото са ясни знаци и траен спомен за забележително ниво на организация. Както се казва, имали са си хората всичко необходимо за нормален здравословен живот. Имали са и усещане за бъдеще.
Ефектен подарък си ни направила накрая!:)
Благодаря ти за интересния постинг!
Още хубави летни емоции ти желая!:)
Разбираме се.))Ти си го синтезирала в рамките на няколко изречения.)Така е!
Приятни почивни дни, мила!)
Виж това!Мисля, че има много "яка")) връзка с моя постинг.
http://raylight.blog.bg/politika/2010/08/27/komentar-kym-analiza-na-svetla-encheva-na-bydeshteto-na-klas.597142
Ани, благодаря ти за интересната разходка! Впечатлена съм! Какви богатства има по нашите земи!!! А ние не умеем да ги покажем пред света:(((
цитирайerato7 написа:
Ани, благодаря ти за интересната разходка! Впечатлена съм! Какви богатства има по нашите земи!!! А ние не умеем да ги покажем пред света:(((
Не само не умеем, ами оставяме много неща да се рушат и загубват... Иманярите са по-находчиви.(
Твоите разходки са винаги удоволствие за мен, Ани!
А снимките са невероятни!
Поздрави за хубавия постинг!
цитирайА снимките са невероятни!
Поздрави за хубавия постинг!
ckarlet написа:
Твоите разходки са винаги удоволствие за мен, Ани!
А снимките са невероятни!
Поздрави за хубавия постинг!
А снимките са невероятни!
Поздрави за хубавия постинг!
Оставих ги големи, за да погледнете съвсем отблизо руините.
Пожелавам и на теб среща с античния град!)
Весели почивни дни!)
проблемът с недооценяването на нашите забележителности, е национален. Преди време разхождах туристи в Ботаническата градина в Балчик, и като им разказвах за кактусите и колко са ценни и прочее, ми зададоха въпрос, защо тогава няма охрана или камери. Няма да забравя колко неловко се почувствах, но си позволих една опашата лъжа, че има камери, но са така разположени, че не се виждат...Без коментар.
:(
цитирай:(
eleonoraknyazheva написа:
проблемът с недооценяването на нашите забележителности, е национален. Преди време разхождах туристи в Ботаническата градина в Балчик, и като им разказвах за кактусите и колко са ценни и прочее, ми зададоха въпрос, защо тогава няма охрана или камери. Няма да забравя колко неловко се почувствах, но си позволих една опашата лъжа, че има камери, но са така разположени, че не се виждат...Без коментар.
:(
:(
Мисля, че и политиката, основните тенденции, идеология си казват думата...
Умираме да се дивим на възрожденските къщици(няма лошо и в това), а сме забравили нещо, съдадено отпреди 1000 и кусур години...Та то да не е НЛО - днес го има, а утре изчева яко дим и никакъв спомен за него...
an200 написа:
Абе, не знам, изчетох доста материали. Много коментари...
Казвай, ако греша някъде.)
Лека нощ!)
Абе, не знам, изчетох доста материали. Много коментари...
Казвай, ако греша някъде.)
Лека нощ!)
А не, ти с такъв хъс си го направила и аз да се прая на отворен ,не ,не !
Много ми хареса!
БЕЗгрешни няма ,само Той!хехехе
поздрав и продължавай все така!
Интересно е!
нещо толкова съвършено, Ан! Благодаря, че си се потрудила за нас!!!!
Тръпки ме побиха от началото и ме държат и сега.
Да си призная - откраднах си две снимки ;-)))
цитирайТръпки ме побиха от началото и ме държат и сега.
Да си призная - откраднах си две снимки ;-)))
solinvictus написа:
А не, ти с такъв хъс си го направила и аз да се прая на отворен ,не ,не !
Много ми хареса!
БЕЗгрешни няма ,само Той!хехехе
поздрав и продължавай все така!
Интересно е!
an200 написа:
Абе, не знам, изчетох доста материали. Много коментари...
Казвай, ако греша някъде.)
Лека нощ!)
Абе, не знам, изчетох доста материали. Много коментари...
Казвай, ако греша някъде.)
Лека нощ!)
А не, ти с такъв хъс си го направила и аз да се прая на отворен ,не ,не !
Много ми хареса!
БЕЗгрешни няма ,само Той!хехехе
поздрав и продължавай все така!
Интересно е!
Каква е връзката между Никополис и Царевец?Знам, делят ги векове, но мигар нас с теб не ни делят още повече векове от античния град, а впечатлението е поразяващо!Никополис ад Иструм не е бил само в рамките на крепостните стени, около него е имало селища, вили, обработвана земя.Четох, че цялото пространство на този богат и влиятелен град е като днешната Великотърновска област... това са хора от различни етноси, различни вярвания и култура, но добре погаждащи се помежду си... Те имат своите наследници днес. Логично е, нали?
28.
an200 -
О, за мен е радост!)Има още! На Свилен са много по-професионални, ама ще ги пусна, като се върне от Гърция.
28.08.2010 11:29
28.08.2010 11:29
tili написа:
нещо толкова съвършено, Ан! Благодаря, че си се потрудила за нас!!!!
Тръпки ме побиха от началото и ме държат и сега.
Да си призная - откраднах си две снимки ;-)))
Тръпки ме побиха от началото и ме държат и сега.
Да си призная - откраднах си две снимки ;-)))
Оставих ги големи, за да видите подробности.)
Поздрави за дунавския ти пост!Разкошен е!)
Поздрави за великолепно поднесения постинг!!!
цитирайevchet0 написа:
Поздрави за великолепно поднесения постинг!!!
И за мен е наслада да чета стихотворенията ти!
Поздрави от мен , благодаря за хубавия разказ в картинки....дано да има и още,
ама това накрая :
"Чудя се защо не се вложат повече усилия и средства, та този район да бъде докрай проучен. Българинът, колкото и да е "шибан", вярва на очите си и здравия разум, ЗАТОВА ВМЕСТО ДА СИ ИЗМИСЛЧМЕ МОЩИ НА СВЕТЦИ, не е ли по-добре да бъдат отпуснати средства, за да се изследва и съхранява останалото от този античен град.Та той е на наша, българска земя, той е част от нашата история!
Чии гени носим?Знае ли някой със сигурност?!"
СИ Е ЧИСТО ИЗАКВАНЕ НА МЕТЕНОТО!!!
хайде със здраве
цитирайама това накрая :
"Чудя се защо не се вложат повече усилия и средства, та този район да бъде докрай проучен. Българинът, колкото и да е "шибан", вярва на очите си и здравия разум, ЗАТОВА ВМЕСТО ДА СИ ИЗМИСЛЧМЕ МОЩИ НА СВЕТЦИ, не е ли по-добре да бъдат отпуснати средства, за да се изследва и съхранява останалото от този античен град.Та той е на наша, българска земя, той е част от нашата история!
Чии гени носим?Знае ли някой със сигурност?!"
СИ Е ЧИСТО ИЗАКВАНЕ НА МЕТЕНОТО!!!
хайде със здраве
Знаеш ли, че 1 млн. паунда се очакват от Британската академия на науките, за да бъдат продължени разкопките? Защо другите да ценят повече онова, което така или иначе е на наша територия?!
За мощите си е мое мнение( имам право на това, нали?)).
Здрав да си и ти!
P.S. И между другото, лафът, с който започваш, хич не ми допада! Като се подценяваме сами, няма кой да ни хареса.
цитирайЗа мощите си е мое мнение( имам право на това, нали?)).
Здрав да си и ти!
P.S. И между другото, лафът, с който започваш, хич не ми допада! Като се подценяваме сами, няма кой да ни хареса.
От дълго време планирам да отида дотам и все не успявам да го организирам. Страшно, страшно интересен пост и фотографии!
Абсолютно съм съгласна и със заключението: "Чудя се защо не се вложат повече усилия и средства, та този район да бъде докрай проучен. Българинът, колкото и да е "шибан", вярва на очите си и здравия разум, ЗАТОВА ВМЕСТО ДА СИ ИЗМИСЛЧМЕ МОЩИ НА СВЕТЦИ, не е ли по-добре да бъдат отпуснати средства, за да се изследва и съхранява останалото от този античен град.Та той е на наша, българска земя, той е част от нашата история!"
Аз самата отдавна се питам.
цитирайАбсолютно съм съгласна и със заключението: "Чудя се защо не се вложат повече усилия и средства, та този район да бъде докрай проучен. Българинът, колкото и да е "шибан", вярва на очите си и здравия разум, ЗАТОВА ВМЕСТО ДА СИ ИЗМИСЛЧМЕ МОЩИ НА СВЕТЦИ, не е ли по-добре да бъдат отпуснати средства, за да се изследва и съхранява останалото от този античен град.Та той е на наша, българска земя, той е част от нашата история!"
Аз самата отдавна се питам.
mayacoheleach написа:
От дълго време планирам да отида дотам и все не успявам да го организирам. Страшно, страшно интересен пост и фотографии!
Абсолютно съм съгласна и със заключението: "Чудя се защо не се вложат повече усилия и средства, та този район да бъде докрай проучен. Българинът, колкото и да е "шибан", вярва на очите си и здравия разум, ЗАТОВА ВМЕСТО ДА СИ ИЗМИСЛЧМЕ МОЩИ НА СВЕТЦИ, не е ли по-добре да бъдат отпуснати средства, за да се изследва и съхранява останалото от този античен град.Та той е на наша, българска земя, той е част от нашата история!"
Аз самата отдавна се питам.
Абсолютно съм съгласна и със заключението: "Чудя се защо не се вложат повече усилия и средства, та този район да бъде докрай проучен. Българинът, колкото и да е "шибан", вярва на очите си и здравия разум, ЗАТОВА ВМЕСТО ДА СИ ИЗМИСЛЧМЕ МОЩИ НА СВЕТЦИ, не е ли по-добре да бъдат отпуснати средства, за да се изследва и съхранява останалото от този античен град.Та той е на наша, българска земя, той е част от нашата история!"
Аз самата отдавна се питам.
Ами, това е субективен момент, всеки има право на своя ракурс. Радвам се, че ти допада!)
Поздрави!
Когато попадна на подобни руини, ми се иска да започна да вия. А като съм наясно, че всъщност ние сме разсипали тази красота още повече ми се иска да вия. В Пловдив ситуацията е подобна. Тук руините са погребани по дебел слой бетон и боклуци и тук там стърчи някой камък. Ужасно е тъжно! Ужасно.
цитирайmayacoheleach написа:
От дълго време планирам да отида дотам и все не успявам да го организирам. Страшно, страшно интересен пост и фотографии!
Абсолютно съм съгласна и със заключението: "Чудя се защо не се вложат повече усилия и средства, та този район да бъде докрай проучен. Българинът, колкото и да е "шибан", вярва на очите си и здравия разум, ЗАТОВА ВМЕСТО ДА СИ ИЗМИСЛЧМЕ МОЩИ НА СВЕТЦИ, не е ли по-добре да бъдат отпуснати средства, за да се изследва и съхранява останалото от този античен град.Та той е на наша, българска земя, той е част от нашата история!"
Аз самата отдавна се питам.
Абсолютно съм съгласна и със заключението: "Чудя се защо не се вложат повече усилия и средства, та този район да бъде докрай проучен. Българинът, колкото и да е "шибан", вярва на очите си и здравия разум, ЗАТОВА ВМЕСТО ДА СИ ИЗМИСЛЧМЕ МОЩИ НА СВЕТЦИ, не е ли по-добре да бъдат отпуснати средства, за да се изследва и съхранява останалото от този античен град.Та той е на наша, българска земя, той е част от нашата история!"
Аз самата отдавна се питам.
Участвали сме в тая "наша" история по подобаващ начин. Като сме го разсипали. Което умеем добре да правим.
37.
an200 -
Бих казала, престъпно... дори дъждът, снеговете, слънчевият пек не са сторили толкова злини...
28.08.2010 14:32
28.08.2010 14:32
raders написа:
Когато попадна на подобни руини, ми се иска да започна да вия. А като съм наясно, че всъщност ние сме разсипали тази красота още повече ми се иска да вия. В Пловдив ситуацията е подобна. Тук руините са погребани по дебел слой бетон и боклуци и тук там стърчи някой камък. Ужасно е тъжно! Ужасно.
Това сякаш е тенденциозно, а не от немара...
В Турция напр., където етнос, религия, култура са много по-различни, умеят да ценят наследеното от Античността и да си докарват добри пари...
Ходил съм много пъти.
С теб доосмислих видяното...
цитирайС теб доосмислих видяното...
От тук си извадих 3 ценни извода:
1. Не историкът, а човек, който се интересува и знае как да гледа - е създателят на текстовете за бъдещето.
2. Римляните са строили така, че при всичките варварски дейностси и последващите векове на изоставяне и ограбване, са останали улици и надписи в по-добър вид от доста улици в днешната ни столица - е, тя не е град на победата...
3. Ако не искаш да ти влизат с автомобили по площада, строиш го по-високо от другите градски пространства - елементарно, без нерви и без бюджет за контрольори по транспорта с коне, каруци и бойни колесници...
АВЕ!
Страхотен разказ! трябва да го включат в кандидатстудентските въпроси по история:)))
цитирай1. Не историкът, а човек, който се интересува и знае как да гледа - е създателят на текстовете за бъдещето.
2. Римляните са строили така, че при всичките варварски дейностси и последващите векове на изоставяне и ограбване, са останали улици и надписи в по-добър вид от доста улици в днешната ни столица - е, тя не е град на победата...
3. Ако не искаш да ти влизат с автомобили по площада, строиш го по-високо от другите градски пространства - елементарно, без нерви и без бюджет за контрольори по транспорта с коне, каруци и бойни колесници...
АВЕ!
Страхотен разказ! трябва да го включат в кандидатстудентските въпроси по история:)))
с което ни направи съпричастни. Разтърсващо!
цитирайРазкошен водач си!
цитирайМежду другото, шестата снимка отзад напред, лицето в триъгълникът е на Горгона Медуза. Доказващо за кой ли път, връзката на митологиите. Жалко, че е фрагментът е захвърлен в началото, преди да влезеш в „града”. А трябваше да бъде експониран. Макар и там.
цитирайЗдравей, Ан! Чудесно представено, така и в туристическите пътеводители няма да го намериш. Твоите ученици са щастливци, дано да го разбират.
(солинвиктус е прав - няма Вулфила , а Урфила, и всичко ,което искат да предстваят като немско наследство по тази линия, е мистификация)
цитирай(солинвиктус е прав - няма Вулфила , а Урфила, и всичко ,което искат да предстваят като немско наследство по тази линия, е мистификация)
Беше ми интересно и приятно с твоите исторически обяснения!
цитирайbeckslover написа:
Ходил съм много пъти.
С теб доосмислих видяното...
С теб доосмислих видяното...
Радвам се!
razkazvachka написа:
От тук си извадих 3 ценни извода:
1. Не историкът, а човек, който се интересува и знае как да гледа - е създателят на текстовете за бъдещето.
2. Римляните са строили така, че при всичките варварски дейностси и последващите векове на изоставяне и ограбване, са останали улици и надписи в по-добър вид от доста улици в днешната ни столица - е, тя не е град на победата...
3. Ако не искаш да ти влизат с автомобили по площада, строиш го по-високо от другите градски пространства - елементарно, без нерви и без бюджет за контрольори по транспорта с коне, каруци и бойни колесници...
АВЕ!
Страхотен разказ! трябва да го включат в кандидатстудентските въпроси по история:)))
1. Не историкът, а човек, който се интересува и знае как да гледа - е създателят на текстовете за бъдещето.
2. Римляните са строили така, че при всичките варварски дейностси и последващите векове на изоставяне и ограбване, са останали улици и надписи в по-добър вид от доста улици в днешната ни столица - е, тя не е град на победата...
3. Ако не искаш да ти влизат с автомобили по площада, строиш го по-високо от другите градски пространства - елементарно, без нерви и без бюджет за контрольори по транспорта с коне, каруци и бойни колесници...
АВЕ!
Страхотен разказ! трябва да го включат в кандидатстудентските въпроси по история:)))
Подкрепям изводите ти!;))
Поздрави!
makont написа:
с което ни направи съпричастни. Разтърсващо!
Поздрави!)
santiment написа:
Разкошен водач си!
Благодаря ти!
beckslover написа:
Между другото, шестата снимка отзад напред, лицето в триъгълникът е на Горгона Медуза. Доказващо за кой ли път, връзката на митологиите. Жалко, че е фрагментът е захвърлен в началото, преди да влезеш в „града”. А трябваше да бъде експониран. Макар и там.
Да пази Господ!
Е, да не ставам параноична, но факт е, че не видях охрана. А може би е имало. Не знам.
lado написа:
Здравей, Ан! Чудесно представено, така и в туристическите пътеводители няма да го намериш. Твоите ученици са щастливци, дано да го разбират.
(солинвиктус е прав - няма Вулфила , а Урфила, и всичко ,което искат да предстваят като немско наследство по тази линия, е мистификация)
(солинвиктус е прав - няма Вулфила , а Урфила, и всичко ,което искат да предстваят като немско наследство по тази линия, е мистификация)
Не съм специалист. Възможно е. Ще потърся още информация.
Благодаря за хубавите думи!)
51.
an200 -
Строго исторически ... едва ли. Аз съм не съм специалист, а и подхождам доста емоционално.
28.08.2010 16:08
28.08.2010 16:08
andrei написа:
Беше ми интересно и приятно с твоите исторически обяснения!
Благодаря ти и аз!)Пак се отбивай!
Поздрави!
Благодаря за удоволствието!
цитирай4udovi6teto написа:
Благодаря за удоволствието!
Поздрави!
Невероятна разходка! Беше ми изключително интересно, приятно изненадващо и тъжно...Била съм преди време на място, където всяко камъче е одухотворено и ти разказва за античността, поток от стотици туристи по старите римски друмове, информация на всяка крачка...., а тук - трева и забрава....
Благодаря ти, че ми показа пътя към Никополис ад Иструм!
цитирайБлагодаря ти, че ми показа пътя към Никополис ад Иструм!
elidea написа:
Невероятна разходка! Беше ми изключително интересно, приятно изненадващо и тъжно...Била съм преди време на място, където всяко камъче е одухотворено и ти разказва за античността, поток от стотици туристи по старите римски друмове, информация на всяка крачка...., а тук - трева и забрава....
Благодаря ти, че ми показа пътя към Никополис ад Иструм!
Благодаря ти, че ми показа пътя към Никополис ад Иструм!
Дано в тях има повече оптимизъм!)Благодаря ти!
Поздрави!
браво за пътеписа
цитирайthedarkangel1977 написа:
браво за пътеписа
Поздрави!
Държавата може да не прави нищо, но това ще е от невежество не на отделния човек/експерт/, а на институциите.
Чудесен гид си, Ан.
По-рано се разходих тук, но прекъсна връзката, затова сега оставям поздравите си:)
:)
цитирайЧудесен гид си, Ан.
По-рано се разходих тук, но прекъсна връзката, затова сега оставям поздравите си:)
:)
zapetaikata написа:
Държавата може да не прави нищо, но това ще е от невежество не на отделния човек/експерт/, а на институциите.
Чудесен гид си, Ан.
:)
Чудесен гид си, Ан.
:)
Благодаря ти!Просто разказвам своите впечатления.)
Усмихната неделя!
Postinga ti e ubiistven milla!!!
No nosi mnogo gnqv, za tova,4e imame takova bogati anti4ni naxodi6ta...a...nie spim...
xorata pravqt turizum..s izmisleni i doukraseni..luji i pe4elqt!!
nqma da komentiram!
Bravo na teb!!!!
цитирайNo nosi mnogo gnqv, za tova,4e imame takova bogati anti4ni naxodi6ta...a...nie spim...
xorata pravqt turizum..s izmisleni i doukraseni..luji i pe4elqt!!
nqma da komentiram!
Bravo na teb!!!!
Права си. А ние не умеем да печелим и от истинските неща. И не е работата само в печалбата... Представих си, че водя моите ученици...(?!) Голяма тема е!
Ще я продължа някой ден.)
Хубав ден!Благодаря ти!)
цитирайЩе я продължа някой ден.)
Хубав ден!Благодаря ти!)
здравей, точно преди година,но пътувайки от Търново за Русе се отбихме в Никополис. Търновка съм, а бях ходила там преди 30 години,когато беше гола поляна начената с леки разкопки. Бях също като тебе смаяна от състоянието на малката пътна отсечка водеща до достолепния град. Градът от своя страна ме "грабна" още с първите метри улична настилка. Сега вече има много дървета, обрасло и запуснато е. Ние имахме "късмет" защото от храстите пред нас, точно когато ахкахме и охкахме от вида на всичко наоколо, изскочи мъж на средна възраст, извини ни се и се представи,че е от Великотърновския музей. Кзаза,че трябва да платим входна такса. Спътникът ми мълчеше,но аз като болярка веднага попитах защо е тази такса, когато няма нищо наоколо,което да я оправдава, т.е. никакви условия за туристите. Разбира се подадох исканите пари и възмутени тръгнахме напред, сподирени от предупреждение да не навлизаме в терена на разкопките защото археоложката се сърди. Ами ще се сърди жената...
Дни и нощи наред Никополис не излизаше от ума ми и подсъзнанитео, такова е въздействието му на живо. разбирам,че няма пари. Но таксите,които се плащат за входен билет могат до стотинка да се ползват за организацията му. Освен това, наоколо работят местни арендатори, които при добър подход към тях няма да откажат малко спонсориране всяко лято.
За жалост вековете са опазили до сега античния град, но ние ще го съсипем.
цитирайДни и нощи наред Никополис не излизаше от ума ми и подсъзнанитео, такова е въздействието му на живо. разбирам,че няма пари. Но таксите,които се плащат за входен билет могат до стотинка да се ползват за организацията му. Освен това, наоколо работят местни арендатори, които при добър подход към тях няма да откажат малко спонсориране всяко лято.
За жалост вековете са опазили до сега античния град, но ние ще го съсипем.
Все пак добре е, че с външна помощ разкопките продължават.
Струват много пари, а ние с нашите перманентни кризи вече сме се заличили от лицето на земята.
Благодаря ти от сърце!
цитирайСтруват много пари, а ние с нашите перманентни кризи вече сме се заличили от лицето на земята.
Благодаря ти от сърце!
64.
an200 -
Да, входна такса има, мисля, че тя не е проблим за хората, които са дошли да видят и да се докоснат до руините на този град, оцелял почти две хилядолетия...
29.08.2010 20:40
29.08.2010 20:40
boliarkabg написа:
здравей, точно преди година,но пътувайки от Търново за Русе се отбихме в Никополис. Търновка съм, а бях ходила там преди 30 години,когато беше гола поляна начената с леки разкопки. Бях също като тебе смаяна от състоянието на малката пътна отсечка водеща до достолепния град. Градът от своя страна ме "грабна" още с първите метри улична настилка. Сега вече има много дървета, обрасло и запуснато е. Ние имахме "късмет" защото от храстите пред нас, точно когато ахкахме и охкахме от вида на всичко наоколо, изскочи мъж на средна възраст, извини ни се и се представи,че е от Великотърновския музей. Кзаза,че трябва да платим входна такса. Спътникът ми мълчеше,но аз като болярка веднага попитах защо е тази такса, когато няма нищо наоколо,което да я оправдава, т.е. никакви условия за туристите. Разбира се подадох исканите пари и възмутени тръгнахме напред, сподирени от предупреждение да не навлизаме в терена на разкопките защото археоложката се сърди. Ами ще се сърди жената...
Дни и нощи наред Никополис не излизаше от ума ми и подсъзнанитео, такова е въздействието му на живо. разбирам,че няма пари. Но таксите,които се плащат за входен билет могат до стотинка да се ползват за организацията му. Освен това, наоколо работят местни арендатори, които при добър подход към тях няма да откажат малко спонсориране всяко лято.
За жалост вековете са опазили до сега античния град, но ние ще го съсипем.
Дни и нощи наред Никополис не излизаше от ума ми и подсъзнанитео, такова е въздействието му на живо. разбирам,че няма пари. Но таксите,които се плащат за входен билет могат до стотинка да се ползват за организацията му. Освен това, наоколо работят местни арендатори, които при добър подход към тях няма да откажат малко спонсориране всяко лято.
За жалост вековете са опазили до сега античния град, но ние ще го съсипем.
Да, права си, благодаря ти, че сподели!Само на 20 км от Търново...
Сякаш е град в нелегалност.)))
Ще следим какво ще стане. Разкопките там продължават.
Поздрави!
cornflower написа:
Все пак добре е, че с външна помощ разкопките продължават.
Струват много пари, а ние с нашите перманентни кризи вече сме се заличили от лицето на земята.
Благодаря ти от сърце!
Струват много пари, а ние с нашите перманентни кризи вече сме се заличили от лицето на земята.
Благодаря ти от сърце!
Благодаря ти и аз!Поздрави!
и особено приятно да направим тази разходка със събеседничка като теб, Ан, благодаря ти за пореден път!
цитирай
67.
an200 -
Закъде без компания?!Радвам се, че се отбиваш при мен, за да пътешестваме заедно!;)
31.08.2010 21:27
31.08.2010 21:27
sestra написа:
и особено приятно да направим тази разходка със събеседничка като теб, Ан, благодаря ти за пореден път!
Хубава вечер!
Толкова добре запазени останки, а са изоставени ей така:((
Благодаря ти за разходката!
цитирайБлагодаря ти за разходката!
69.
an200 -
И аз това казвам!Всичко е бавно, мудно до ... съсипване. А биха могли да идват потоци от туристи.
01.09.2010 08:13
01.09.2010 08:13
diso написа:
Толкова добре запазени останки, а са изоставени ей така:((
Благодаря ти за разходката!
Благодаря ти за разходката!
И аз ти благодаря, че се отби!Поздрави!)
Ан, невероятен гид си!
Ще ме накараш да си поставя за цел да посетя тази
дестинация!
Поздрави и хубава вечер!
цитирайЩе ме накараш да си поставя за цел да посетя тази
дестинация!
Поздрави и хубава вечер!
enjoy6 написа:
Ан, невероятен гид си!
Ще ме накараш да си поставя за цел да посетя тази
дестинация!
Поздрави и хубава вечер!
Ще ме накараш да си поставя за цел да посетя тази
дестинация!
Поздрави и хубава вечер!
Благодаря ти, мила!Поздрави и на теб!
Тези бурени биха могли да бъдат страхотен парк!!!
Останките от античния град са невероятно красиви, но не поддържани!!!
цитирайОстанките от античния град са невероятно красиви, но не поддържани!!!
73.
an200 -
Да, може да се измисли нещо. Толкова туристи, посетили Царевец, биха отишли и в Никополис...
10.09.2010 08:37
10.09.2010 08:37
vedrina написа:
Тези бурени биха могли да бъдат страхотен парк!!!
Останките от античния град са невероятно красиви, но не поддържани!!!
Останките от античния град са невероятно красиви, но не поддържани!!!
Изследването върви толкова бавно...
Поздрави!
Постингът ти е прекрасен! Разглеждал съм го няколко пъти, но явно съм бил твърде уморен и за това не съм коментирал.
Поздрави!
цитирайПоздрави!
sparotok написа:
Постингът ти е прекрасен! Разглеждал съм го няколко пъти, но явно съм бил твърде уморен и за това не съм коментирал.
Поздрави!
Поздрави!
Поздрави!)
Съвсем случайно ми попадна този материал. Стана ми интересно и се зачетох. Там съм ходила преди 5 - 6 години, но виждам, че нищо не се е променило оттогава. Даже тогава нямаше никаква постройка, нямаше такса, всичко беше обрасло и трудно проходимо. Трябваше да разгръщаме храстите, за да видим какво има отдолу. И аз, като вас се замислих тогава - как е възможно да имаме такава история, такава красота, а нищо да не се направи за привличане на туристи. Добре, че са големи и тежки каменните блокове, иначе досега нищо нямаше да остане от античния град.
Въпреки всичко, материалът е много хубаво поднесен и с много снимки. Поздравления! Никополис ад Иструм е основан от император Траян през 102 г. в чест на победата над даките. През 106 г. същият император в същата чест е основал и още един град - Никополис ад Нестум (Град на победата край Места). Намира се до с. Гърмен и на 7 км от Гоце Делчев. Препоръчвам ви да отидете и да го видите. Това е единственият град в Родопите от времето на римското владичество на Балканите. Там продължават разкопките, но е оградено, пази се денонощно, има табели, а пък и ще ви разкажат. Също така в самото село ще видите и двата огромни чинара, които са на повече от 600 г. В същата посока като тръгнете, може и да стигнете до една магия от камък и дърво - Лещен и Ковачевица. Невероятна красота и спокойствие! Май ще трябва да опиша това си пътешествие, подкрепено със снимки.
Но разходката ви беше много хубава, за което благодаря! Поздрави!
цитирайВъпреки всичко, материалът е много хубаво поднесен и с много снимки. Поздравления! Никополис ад Иструм е основан от император Траян през 102 г. в чест на победата над даките. През 106 г. същият император в същата чест е основал и още един град - Никополис ад Нестум (Град на победата край Места). Намира се до с. Гърмен и на 7 км от Гоце Делчев. Препоръчвам ви да отидете и да го видите. Това е единственият град в Родопите от времето на римското владичество на Балканите. Там продължават разкопките, но е оградено, пази се денонощно, има табели, а пък и ще ви разкажат. Също така в самото село ще видите и двата огромни чинара, които са на повече от 600 г. В същата посока като тръгнете, може и да стигнете до една магия от камък и дърво - Лещен и Ковачевица. Невероятна красота и спокойствие! Май ще трябва да опиша това си пътешествие, подкрепено със снимки.
Но разходката ви беше много хубава, за което благодаря! Поздрави!
77.
an200 -
Много съм Ви благодарна за информацията и за отношението към разказаното от мен!:)
03.08.2011 17:22
03.08.2011 17:22
sarah93 написа:
Съвсем случайно ми попадна този материал. Стана ми интересно и се зачетох. Там съм ходила преди 5 - 6 години, но виждам, че нищо не се е променило оттогава. Даже тогава нямаше никаква постройка, нямаше такса, всичко беше обрасло и трудно проходимо. Трябваше да разгръщаме храстите, за да видим какво има отдолу. И аз, като вас се замислих тогава - как е възможно да имаме такава история, такава красота, а нищо да не се направи за привличане на туристи. Добре, че са големи и тежки каменните блокове, иначе досега нищо нямаше да остане от античния град.
Въпреки всичко, материалът е много хубаво поднесен и с много снимки. Поздравления! Никополис ад Иструм е основан от император Траян през 102 г. в чест на победата над даките. През 106 г. същият император в същата чест е основал и още един град - Никополис ад Нестум (Град на победата край Места). Намира се до с. Гърмен и на 7 км от Гоце Делчев. Препоръчвам ви да отидете и да го видите. Това е единственият град в Родопите от времето на римското владичество на Балканите. Там продължават разкопките, но е оградено, пази се денонощно, има табели, а пък и ще ви разкажат. Също така в самото село ще видите и двата огромни чинара, които са на повече от 600 г. В същата посока като тръгнете, може и да стигнете до една магия от камък и дърво - Лещен и Ковачевица. Невероятна красота и спокойствие! Май ще трябва да опиша това си пътешествие, подкрепено със снимки.
Но разходката ви беше много хубава, за което благодаря! Поздрави!
Въпреки всичко, материалът е много хубаво поднесен и с много снимки. Поздравления! Никополис ад Иструм е основан от император Траян през 102 г. в чест на победата над даките. През 106 г. същият император в същата чест е основал и още един град - Никополис ад Нестум (Град на победата край Места). Намира се до с. Гърмен и на 7 км от Гоце Делчев. Препоръчвам ви да отидете и да го видите. Това е единственият град в Родопите от времето на римското владичество на Балканите. Там продължават разкопките, но е оградено, пази се денонощно, има табели, а пък и ще ви разкажат. Също така в самото село ще видите и двата огромни чинара, които са на повече от 600 г. В същата посока като тръгнете, може и да стигнете до една магия от камък и дърво - Лещен и Ковачевица. Невероятна красота и спокойствие! Май ще трябва да опиша това си пътешествие, подкрепено със снимки.
Но разходката ви беше много хубава, за което благодаря! Поздрави!
Ще направя всичко възможно да отида.:)А и Вашият разказ ще очаквам! Аз не съм историк, но като всеки българин се интересувам от историята ни. За жалост, тази наука дълго време служи на идеологеми, които добре познаваме.
И аз не съм историк, но обичам пътешествията и се интересувам също като Вас къде отивам, какво ще видя. А пък ако не успея предварително, после наваксвам. Поздрави! :)
цитирайПоздравявам Ви! Беше и ще ми бъде много полезно написаното от Вас. Надявам се скоро да стане известно още едно грамадно, историческо, БЪЛГАРСКО СЪБИТИЕ по тези места.
цитирайdevnenetz написа:
Поздравявам Ви! Беше и ще ми бъде много полезно написаното от Вас. Надявам се скоро да стане известно още едно грамадно, историческо, БЪЛГАРСКО СЪБИТИЕ по тези места.
Надявам се и аз. Мисля, че е въпрос на политика...
Хубави празнични дни!:)
България е осеяна с такива забележителности и е похвално ,че хора като тебе ги вадят от мракът на забвението !
цитирайantivlaks написа:
България е осеяна с такива забележителности и е похвално ,че хора като тебе ги вадят от мракът на забвението !
Ще разкажа за промяната.:)
Вашето мнение
За да оставите коментар, моля влезте с вашето потребителско име и парола.
Търсене
За този блог
Гласове: 75491
Блогрол