Потребителски вход

Запомни ме | Регистрация
Постинг
01.03.2010 22:10 - Русенска кървава сватба
Автор: an200 Категория: Други   
Прочетен: 23900 Коментари: 30 Гласове:
50

Последна промяна: 18.02.2012 11:10

Постингът е бил сред най-популярни в категория в Blog.bg Постингът е бил сред най-популярни в Blog.bg
 
    Снощи в голямата зала на Русенския театър (Доходното здание) се състоя премиерата на документалния филм "Русенска кървава сватба". Авторите изпълниха обещанието си да го представят на 28 февруари - точно 100 години след трагичните събития в големия  крайдунавски град: кървавите сблъсъци между армията и русенското гражданство отнемат 18 живота, а  ранените са повече от 60. Сватба и смърт, карнавал и сеч ... 
 Всичко започва с любовта между  Юрдан Стефанов и твърде младата Саафет Мехмедова - една драматична история,  която е малко позната, макар да казват, че случилото се на Сирни Заговезни през 1910 г. едва не довежда България до гражданска война ...


image

Във филма са използвани  малко известни за широката публика  документи и снимки, съхранявани в Историческия музей и в албумите на стари русчуклии. От екрана прозвучаха и спомени
на потомци на жертвите в кървавите събития през 1910 г.


image

  Режисьорът Стефан Командарев, консултантът на продукцията д-р Николай Ненов - Директор на Историческия музей в Русе, писателят П.Величков, историкът акад. Г.Марков са създали филм, който разкрива духа на едно отминало време и бита на старите русчуклии. Разказаната  история надхвърля далеч границите на регионалното и кара зрителите да се  замислят върху национални и общочовешки проблеми.
  Докато гледах "Русенска кървава сватба", си мислех за раболепието на българските политици и техните повтарящи се във времето грешки, които винаги са били за сметка на народа. Аналогична беше ситуацията с хлора и безумието на високопарните приказки за "братското сътрудничество" с тогавашна  Румъния... Мислех си и за възможностите на гражданското общество, което в крайдунавския град има своите силни традиции. И няма как да е иначе ... Русе отдавна е европейски град!)
Няма да ви разказвам подробности от филмовия разказ, защото съм сигурна, че съвсем  скоро ще имате удоволствието да го гледате  по кината в цялата страна. Филмът на Ст. Командарев е събитие! За нас, русенци, лентата е изключително  интересна и вълнуваща. Снимките са правени в края на миналата 2009 година тук, на места, където нещата са се случвали. В смълчаната препълнена зала  зрителите се докосваха до миналото  на своя град-  русенски къщи, улици, паметници и паркове- едно колкото познато, толкова и непознато пространство,  един онаследен и обичан свят, който има своите легенди и тайни.

image

image


image

image

д-р Н. Ненов - Директор на Историческия музей в Русе

image
 
С режисьора Ст. Командарев


P.S. :     Повече подробности може да намерите в моите отговори към коментарите.





http://an200.blog.bg/drugi/2009/11/15/ruse-otvisoko.436597


 









Гласувай:
50



1. konstant7 - * * *
02.03.2010 00:25
Макар със спомена за кървавата сватба ,Русе си остава за България вратата към западна европа.
Раболепни са политиците ни наистина,но не ние ги избираме . На нас само ни се казва "Ами такива сте си ги избрали" и ни се натрапват в управлението на страната .
Ще гледам филма с интерес .
Поздрави !





цитирай
2. gor - :)
02.03.2010 06:58
Много добра и полезна информация. Ще чакаме филма. :)
цитирай
3. zaw12929 - Раболепни са политиците ни наистина,но не ние ги избираме .
02.03.2010 07:03
не приемам нито преди
Когато русенските управници подкрепиха гражданските протести, изискваха от столицата да задължи Румжния да спре да трови...Русе е наказан= окръгът се премества в Разград. И до днес има всяка седмица "служители" които отминават Русе и съобщават по радиото заран какви са били и ще бъдат температурите в Разград...
НИТО СЕГА, ДРУГ ВЪПРОС Е АКО НЕ ХОДИМ НА ИЗБОРИ
Русе винаги ще оставя усещане за градът на българите европейци, новатори.
С дарения членски внос в Русе, като място зародило 1885 година Научно техническите съюзи имаше "Дом на техниката" . Като дойдоха на власт 1992 г сините го направиха седалище офис на банка. Те най много се напъват да "организират" гражданско общество, а в същност на практика правят обратното и кога ще се потърси съдебна отговорност и ще се възстанови правото на хората да ползват тази придонивка за развитие на техническите умения. Един нарича учените малоумни, друг ограбва Научно техническите съюзи , а трети ни занимава с изброяване грешките на Станишев, за да заглуши престъпления към културата на българите. Малоумници има и те са в политиката
цитирай
4. анонимен - Не се учудвам, че филмът е
02.03.2010 08:23
впечатляващ. Най-големите успехи на българското кино са свързани именно с кинодокументалистиката. А щом е постигнато национално и общочовешко звучене, значи надхвърля регионалните рамки и става събитие. Ще чакам прожекциите с интерес.
Понеже историята не ми е позната, предполагам, че е имало съпортива срещу тази "връзка" и от едната, и от другата страна, и по врме на церемония е настанало кръвопролитие с намесата на войската, така ли?
цитирай
5. cornflower - Впечетлена съм
02.03.2010 14:15
По всичко личи, че Русе е врата към Европа.
Щом има и гражданско общество...
Успех!
цитирай
6. an200 - parasol
02.03.2010 14:51
Съпротива е имало само от страна на местния ходжа, чиято дъщеря е Саафет. Русенското гражданство с радост приема вестта за предстоящата сватба, нещо повече - то освобождава от полицейския участък "кадънчето" и го връща на любимия Юрдан.)) По заповед на тогавашния Министър на вътрешните работи М.Такев срещу обикновените граждани, празнуващи Сирни Заговезни с карнавал до сегашните Хали, е изпратена армейска част, чиито офицери лично участват в поголовната стрелба и сеч. Как е избухнала искрата ... никой не може да каже днес.
Разбира се, зад всичко това стои "голямата политика"- предстояла е среща между Фердинанд и Високата порта ... Изводите може всеки сам да си направи.)(
цитирай
7. an200 - cornflower
02.03.2010 14:58
:)Да, още тогава, в далечната 1910, русенското гражданство приема по европейски връзката между българина и "кадънчето", което, между другото, е получило много добро образование и се покръства, приемайки името Руска ( в чест на Русе и русенци!))
цитирай
8. an200 - gor
02.03.2010 15:13
Да, искам да отбележа, че покрусата и негодуванието са били толкова силни, че дни наред в Русе не се мярка НИТО ЕДИН ПОЛИЦАЙ, НИТО ЕДИН ВОЕНЕН, а за реда и безопасността се грижи ГРАЖДАНСКА ПОЛИЦИЯ - цивилни, доброволци с ленти на ръцете, които се справят блестящо със задачата.Опелото на 18-те жертви се извършва в сакралната за русенци църква "Вся светих", разрушена през годините на зрелия социализъм( сега я строят наново в другия край на Парка на възрожденците, но...)(
цитирай
9. анонимен - Ан200
02.03.2010 15:28
an200 написа:
Съпротива е имало само от страна на местния ходжа, чиято дъщеря е Саафет. Русенското гражданство с радост приема вестта за предстоящата сватба, нещо повече - то освобождава от полицейския участък "кадънчето" и го връща на любимия Юрдан.)) По заповед на тогавашния Министър на вътрешните работи М.Такев срещу обикновените граждани, празнуващи Сирни Заговезни с карнавал до сегашните Хали, е изпратена армейска част, чиито офицери лично участват в поголовната стрелба и сеч. Как е избухнала искрата ... никой не може да каже днес.
Разбира се, зад всичко това стои "голямата политика"- предстояла е среща между Фердинанд и Високата порта ... Изводите може всеки сам да си направи.)(


хубаво би било да се разбере какво е станало и по-точно - защо. По това време управялав правителството на Малинов, което обявява независимостта - най-светлата дата в българската история и истинския ни национален празник. Да изпратят срещу гражданите войска ми се струва прекалено. Такев е от водачите на Демократическата партия, убит през 1920 г. от анархисти.
цитирай
10. lubopitstvo - Аз не съм коренячка - русенка.
02.03.2010 15:51
Семейството ми е дошло, когато съм била на две годинки, но така или иначе, целия ми съзнателен живот е преминал тук.
Русе е град с уникална история, но доста ощетен, за съжаление, през последните десетилетия. Не мисля, че перспективата да го правят града на шестте мола / не съм сигурна в броя им /, подхожда на атмосферата му.
За филмът разбрах от дъщеря си. За съжаление, прекалено напрегнатото ни ежедневие ни попречи да го видим.
За пореден път, поздрав за прекрасната реклама на града ни в блога :)
цитирай
11. an200 - parasol
02.03.2010 15:56
Такава е истината, приятелю. Тези факти са останали малко известни, защото са трудни за обяснение и са "политически некоректни"...
А между другото, в подкрепа на русенското гражданство е имало демонстрации в Севлиево, в София(и там има една жертва)...
цитирай
12. an200 - lubopitstvo
02.03.2010 16:01
И аз ти благодаря за подкрепата!)Градът не е механичен сбор от сгради, фасади, улици ... той е плетеница от човешки истории ...)
цитирай
13. drill - :-)
02.03.2010 20:53
А след това авторите на филма, заедно с още 3-ма души, бяха на ресторант Мястото, на съседната маса до моята! Честно казано не успях да отида на прожекцията, защото бях на работа, но пък чух коментари от хора, че залата била препълнена. Даже по-пълна от предпремиерата на постановката с Ф.Ф., която се игра в малката зала на Доходното.
И още нещо, филмът не беше снощи, а по-миналата вечер.
цитирай
14. an200 - drill
02.03.2010 21:01
Е, разбира се!Постът е написан на 1 март(обърни внимание!!!))А и аз съм уточнила - 28 февруари - 100 години след трагичното събитие...
Поздрави!)
цитирай
15. kundalini - Страхотно.
02.03.2010 22:25
Завиждам ви, русенци.
Със сигурност това е събитие-Стефан Командарев..... Светът става малък...а Русе ...много, много голямо. :)
Дано да го бъде - да видим филма.
Поздрави, Аn200:)
цитирай
16. an200 - kundalini
02.03.2010 22:37
Чудесно казано!) Благодаря ти!
Поздрави!
цитирай
17. krom - Да Говорим
03.03.2010 03:37
"3. zaw12929 - Раболепни са политиците ни наистина,но не ние ги избираме"
02 03 07:03
Избират ги, който ходят до урните по съвест и който ходят заради единия пробит петак.
Домът на техниката си е там на 2 етж. Директор му е Здравко Цанков и се чудя как разбра, че "сините" го затворили. Това са си вашите похвати другарю...
"Червените" събориха църк. Вся Светих през ноща, изровиха костите на възрожденците ни и им събориха гробниците с малки изключения. Избиха много министри,депотати, учени, хиляди включително внучката на баба Тонка, защото е съпруга била на директора на Мъжката гимназия. Унищожиха култура и традицй.
Историята с "Кървавата сватба" съм я чел описана в последователни броеве на тогавашен вестник от кадето е изрязано и съставена книжка. Дано имам възможност да гледам филма, очаквам с нетърпение.
цитирай
18. veninski - Поздравления и от мен!
03.03.2010 08:43
Поздравления и от мен!
цитирай
19. an200 - krom
03.03.2010 09:14
Да, фактите са такива...
цитирай
20. an200 - veninski
03.03.2010 09:15
Поздравленията са за филма!)
Честит празник! Време е да се уважаваме и обичаме повече.)
цитирай
21. tili - Поздравления без повод, Ан!
03.03.2010 11:10
Като гледам филма ще го коментирам. Дано да е скоро!
цитирай
22. an200 - tili
03.03.2010 11:11
Благодаря ти, Лили!)Хубав ден!
цитирай
23. geoyan - Този исторически факт прави чест на ...
04.03.2010 01:07
Този исторически факт прави чест на русенци!

(Ще продължа с риск да не съм в синхрон с предишните коментари.)

Струва ми се, че хората в България, за добро или лошо, са доста консервативни по отношение на "смесени бракове". Ето една история на която бях свидетел. Малко след като се ожених със съпругата ми, която е от Ловеч, гостувахме на родителите ми. Майка ми е от така нареченото "гръцко" малцинство, (все още!) срещащо се край морето. Докато показваше фотографии от стар албум, тя съвсем естествено направи коментара: "А, тази леля се омъжи за българин!" В случая това предизвика само широки усмивки у присъстващите. Е, във всеки случай нямаше човешки жертви:)


В същото време, трябва да призная, че не ми е безразлично дали познатите на сина ми са от азиатски или друг чуждоземен десен.

Така че още веднъж моите почитания към русенци.




цитирай
24. an200 - geoyan
04.03.2010 15:18
Смесените бракове?Мисля, че не това е основното.Гледай филма и ще разбереш.)
цитирай
25. vmir - През ученическите си години в Русе имах контакти или приятели от всички възможни
09.03.2010 00:40
"малцинства" - дума, която чух за първи път едва след "възродителния процес". Много ме учудваше поговорката: "Хубаво момче, ама турче" за която още не знаех, че е само русенска и се използваше за най-добронамерено или приятелско посочване на предразсъдък. Със започване на "възродителния процес", тази поговорка като че ли изчезна завинаги, поне аз повече не я чух. Дали сега се е върнала в употреба?
цитирай
26. an200 - vmir
09.03.2010 16:10
Честно казано, нямам мнение по този въпрос. Ще се радвам, ако успееш да гледаш филма.Нали си русенец!;)
Хубав ден!
цитирай
27. monna - Русе е един много красив европейски град!
20.03.2010 17:44
Пролет!:)))
цитирай
28. an200 - monna
20.03.2010 19:02
Съгласна съм!;)Честита пролет!!!)
цитирай
29. pevetsa - Великолепно събитие за Русе, благодаря ти Ан, че сподели.
27.02.2011 14:42
“Всичко, което преживях по-късно, вече се беше случвало някога в Русчук.”
Елиас Канети
цитирай
30. an200 - Да.))Очаквах по- голяма популярност на филма...
27.02.2011 16:09
pevetsa написа:
“Всичко, което преживях по-късно, вече се беше случвало някога в Русчук.”
Елиас Канети


Както и да е. Беше удоволствие за мен.)
Успешна седмица!
цитирай
Вашето мнение
За да оставите коментар, моля влезте с вашето потребителско име и парола.
Търсене

За този блог
Автор: an200
Категория: Лични дневници
Прочетен: 3207855
Постинги: 146
Коментари: 5943
Гласове: 75491
Спечели и ти от своя блог!
Календар
«  Април, 2024  
ПВСЧПСН
1234567
891011121314
15161718192021
22232425262728
2930