Потребителски вход

Запомни ме | Регистрация
Постинг
11.07.2010 15:46 - Излет в Искърското дефиле
Автор: an200 Категория: Туризъм   
Прочетен: 22625 Коментари: 41 Гласове:
61

Последна промяна: 20.10.2010 19:02

Постингът е бил сред най-популярни в категория в Blog.bg Постингът е бил сред най-популярни в Blog.bg
Да тръгнеш с голяма компания на някъде през почивните дни, си е истинско изпитание... всеки има своето предложение, претенции, нагласи... затова е необходимо да се намери един, който да поеме инициативата, да организира събитието, уверен, че това ще се хареса и на другите.)Отговорността се падна на Свилен и Елена, които отдавна пътешестват из околностите на столицата и бяха така добри да споделят с нас една прекрасна разходка из Искърското дефиле.
Бяхме се умълчали след спора, който застрашително прерастваше в караница, предотвратена навреме от големия ми син. Излизахме от София и пътувахме на север, без да знаем подробности за избрания маршрут. Седмица преди това бях прелиствала пътеписите на Вазов и сега ми се отдаваше възможност да си припомня началото на един от тях: "Бягах от тъгата. Бягах от шума на София, от нейната суета, пищност и мизерия... Исках да ида в природата, едничка непричастна на човешките страдания." Изминали са 90 години от написаното...
Неусетно за мен, навлязохме в извивките на река Искър - най-старата на Балканския полуостров, непроменила през хилядолетията течението си от юг на север, най-дългата от протичащите единствено на българска територия. За  Искър и пролома, който се  образува, Вазов е написал:" ... реката си отваря път през гранитните гърди на планината и пресича я нагло, за да иде да се влее в Дунава."
От двете страни на извиващото се като змия шосе( нещо доста впечаляващо за идващите от равнината хора) се издигаха високи гранитни скали, сиви или червеникави на цвят; виждахме букови и иглолистни гори,  стръмни сипеи и зелени ливади край самата река, където кротко пасяха козички.


image

image

Въздухът тук е друг...  А  при нас  вече няма и помен от лошото настроение.;)


image


image

  В Искърското дефиле има няколко селища, но най-голямото е град  Своге, чието име вероятно е със  славянски произход от "свод", "свождам". При толкова похапнати шоколади трябваше да знам повече, но уви, за първи път минавах край града,  създаден амфитеатрално по двата бряга на реката, който се оказа с древна история, датираща от времето на траките. Запазена е уникална монета, открита при археологически разкопки, на която е изобразен речният бог Истър.
 Нямах възможност да снимам Своге, но другия път непременно ще го сторя.

image

image

Спряхме да обядваме в малко ресторантче до великолепен карстов извор, чиято вода стремглаво се спускаше на буйни потоци, пенеше се  и бучеше застрашително само на сантиметри от нас, носейки  прохлада и свежест.

image

image

  Тoлкова енергия, такава сила... приисква ти се  по някакъв магичен начин да ги приемеш в себе си и дълго, дълго да ги съхраниш.)
  Сещам се за споделеното от Вазов в пътеписа  "Водопадът": "Сякаш слушам гнева на едно водно чудовище, чудовище, съставено от разтопено сребро, от заслепително бели и блестящи струи и от пяна и водни искри."  И още: " Аз потръпвам с  наслаждение във вълните на тоя гръмовит живот. Как всичко се изгубва сега в душата ми , отстъпва място само на това ново и съкрушително чувство на великото и стихийното!"


                                   image
 
Тук, съвсем наблизо, между Гара Бов ( махала Скакля) и с. Заселя се намира известната Вазова екопътека, стигаща до водопада Скакля, който е 3-каскадно разположен, а най-високата му част е 85 метра. Казват, че е великолепно място! После следват прочутите Заселски ливади, които са   върху широко плато, от което  се вижда цялото Искърско дефиле. На тези ливади е обичал да отдъхва и пише Вазов. Там е историческата скала "Злио камък", откъдето слепият Вазов герой дядо Йоцо ( с прототип Йордан Църнярски) е "гледал" и приветствал Нова България.

image

Снимката е от интернет. Страхотно място, нали?

image
Имахме късмет: заслушани в монотонния шум  на реката , загледани в заобикалящите ни гори и скали, в сенокоса отсреща, бяхме изненадани от преминаващ влак, който проряза зелената цялост на хълма и се скри в близкия тунел.)Цивилизация!;)

image

"Тихото движение на водата и самотията , която царствува около ти, потапят те в сладка мечтателност; отдалечен от всичко питомно и човешко, ти се намираш лице с лице с дивата неръкотворна природа и разменяш с нея мълчалив диалог върху Бога, върху мирозданието и Бог знай още върху какви тайнствени и неуловими теми..."("Разходка до Искър", Ив.Вазов)

image
 

Тези дни чествахме 160-годишния юбилей на Иван Вазов и аз се надявам, че припомнянето на редове от неговото творчество ви е било приятно.
 В продължението на постинга ще ви разкажа за манастира "Седемте престола" - крайната точка на нашето съботно пътешествие из Искърския пролом.



P.S. Снимката на водопада Скакля не е моя( затова е и толкова хубава!)


И още нещо -  доколкото знам, думата "излет" е създадена от И.Вазов, затова я използвах.




Гласувай:
61



Следващ постинг
Предишен постинг

1. razkazvachka - От Искаро
11.07.2010 16:19
по-високо
нема:))))
цитирай
2. erato7 - Отново много красота ни предлагаш, ...
11.07.2010 16:20
Отново много красота ни предлагаш, Ани! Благодаря ти!:)))
цитирай
3. an200 - За razkazvachka - "По-длибоко"... ;))
11.07.2010 16:26
Подсещаш ме за една характеристика на шопите, написана от Вазов в пътеписа му "Разходка до Искър", ама ... я, който иска да си я прочете... Доколко е вярна, нека кажат самите шопи.;))
цитирай
4. an200 - О, има още!))За манастира ...
11.07.2010 16:29
erato7 написа:
Отново много красота ни предлагаш, Ани! Благодаря ти!:)))

И аз ти благодаря, мила!)
Поздрави!
цитирай
5. sarcezlatna - Аничко, чудесно!
11.07.2010 17:08
Благодаря, че споделяш видяната красота!
цитирай
6. an200 - Че без вас накъде?!))Всичко губи смисъла си без СПОДЕЛЯНЕТО...;)
11.07.2010 17:19
Поздрави, златно сърчице!)Радвам се за сборника и твоето участие в него!)
цитирай
7. sparotok - Прекрасно
11.07.2010 18:52
Прекрасно, невероятни гледки!
цитирай
8. an200 - Благодаря ти!Мисля, че можеше по-добре...;))
11.07.2010 19:18
sparotok написа:
Прекрасно, невероятни гледки!

Много ми се иска Свилен да ми изпрати свои снимки...)
Поздрави!
цитирай
9. santiment - Само три думи: Искам да съм там! Не ...
11.07.2010 20:03
Само три думи: Искам да съм там!
Не ми стигат три думи: Божествена е нашата земя!
цитирай
10. an200 - Да, прекрасна е!)Има значение и с кого ще споделиш разходката!)
11.07.2010 20:09
santiment написа:
Само три думи: Искам да съм там!
Не ми стигат три думи: Божествена е нашата земя!

Поздрави, приятелю!)
цитирай
11. анонимен - Много обичам дефилето!
12.07.2010 07:58
Като дете пътувах всяка ваканция за Долни Дъбник при баба и дядо и се възхищавах на величвите гледки. Направо страдах, когато влакът излизаше от дефилето, за да навлезе в равнината. ))))
цитирай
12. an200 - Бях минавала по тези места само с влак ... Очарована съм!)
12.07.2010 08:03
parasol написа:
Като дете пътувах всяка ваканция за Долни Дъбник при баба и дядо и се възхищавах на величвите гледки. Направо страдах, когато влакът излизаше от дефилето, за да навлезе в равнината. ))))


Е, и в равнината има хубости!)Успешна седмица, приятелю!
Другия път ще мина по Вазовата екопътека, каня блогери!)
цитирай
13. mmmmmmmmm - Благодаря ти
12.07.2010 08:21
за тази красива разходка!:)))
Пишеш ли приказки?
Поздрави и прохлада ти пращам - за цялата седмица!:)))
Усмихнато да ти е !:)))
цитирай
14. an200 - Не, още не пиша.;))Но и това време ще дойде!Дай Боже!)
12.07.2010 08:39
mmmmmmmmm написа:
за тази красива разходка!:)))
Пишеш ли приказки?
Поздрави и прохлада ти пращам - за цялата седмица!:)))
Усмихнато да ти е !:)))

Благодаря ти!Успешна и усмихната седмица!)
цитирай
15. mmmmmmmmm - Да
12.07.2010 08:41
ми се обадиш!!!Ще съм първият читател!:)))
цитирай
16. an200 - Разбира се!))
12.07.2010 08:45
mmmmmmmmm написа:
ми се обадиш!!!Ще съм първият читател!:)))

Вдъхновение да има!;))
цитирай
17. lubara - Поздрави, an200 !
12.07.2010 08:48
Април минах по дефилето, спрях до ресторантчето с водата, до Лъкатник. Пътят обаче не е добър, трябва му голям ремонт.
Ходихте ли до Черепишкия манастир?
цитирай
18. an200 - Да, пътят не е добър и предвид терена - опасен, затова трябва да се внимава...
12.07.2010 08:51
lubara написа:
Април минах по дефилето, спрях до ресторантчето с водата, до Лъкатник. Пътят обаче не е добър, трябва му голям ремонт.
Ходихте ли до Черепишкия манастир?

Не, не успяхме.Там е границата с Врачанско.)Нямахме време...
Е, нека има и за другия път!;)
Поздрави!
цитирай
19. tota - Благодаря за разходката!
12.07.2010 08:57
И аз бях с Вас! Хубава е нашата България! Където и да отидеш! Хубав ден!
цитирай
20. an200 - Радвам се!)Така е!
12.07.2010 09:11
tota написа:
И аз бях с Вас! Хубава е нашата България! Където и да отидеш! Хубав ден!

Хубав ден и успешна седмица!)
цитирай
21. trjufelihayver - Обичам да разглеждам снимки
12.07.2010 12:17
От Искъро по-длибоко нема,от Витоша по-високо нема!
цитирай
22. universalnite000 - :) Браво. Дефилето ми е любима част ...
12.07.2010 12:18
:) Браво. Дефилето ми е любима част от България, особено при Лакатник , Сигурно сте изкарали великолепно. Поздрави ! :)
цитирай
23. an200 - Ами гледай!))
12.07.2010 12:20
trjufelihayver написа:
От Искъро по-длибоко нема,от Витоша по-високо нема!

Имам и други, за манастира, но трябва и да понапиша нещо.;)
Успешна седмица!
цитирай
24. an200 - Да, много хубаво беше!) Ако имахме повече време, щяхме да видим и водопада Скакля...
12.07.2010 12:21
universalnite000 написа:
:) Браво. Дефилето ми е любима част от България, особено при Лакатник , Сигурно сте изкарали великолепно. Поздрави ! :)

Пак ще пообиколим!;)
Поздрави!
цитирай
25. queerfish - :)
12.07.2010 16:10
Ан, от толкова много шоколад, трябваше да знам повече от написаното в този прекрасен постинг, а то и 1/4 нямаше в главата от това, което прочетох тук! :)))) Благодаря ти! Приятна седмица!
цитирай
26. an200 - :)))На мен много ми хареса!Можем да поръчаме - към всеки шоколад да има някаква любопитна информация за града!;))
12.07.2010 16:17
queerfish написа:
Ан, от толкова много шоколад, трябваше да знам повече от написаното в този прекрасен постинг, а то и 1/4 нямаше в главата от това, което прочетох тук! :)))) Благодаря ти! Приятна седмица!

Благодаря ти и аз!)
Поздрави!)
цитирай
27. kaprizna - Страхотен постинг...
12.07.2010 19:40
...и снимките са много хубави!
цитирай
28. ckarlet - Колко е хубава България. . . Позд...
12.07.2010 20:51
Колко е хубава България...
Поздрави, Ани! Прекрасна разходка!
цитирай
29. queerfish - an,
12.07.2010 21:05
повярвай ми много информация можем да поберем с тоя метод! Приема се! Облиз! :))))))))
цитирай
30. an200 - Благодаря ти!)
12.07.2010 21:17
kaprizna написа:
...и снимките са много хубави!

Радвам се, че са ти харесали!)
цитирай
31. an200 - Да, така е!)Аз се радвам, че много млади хора срещнахме ...)
12.07.2010 21:19
ckarlet написа:
Колко е хубава България...
Поздрави, Ани! Прекрасна разходка!

Поздрави, ckarlet !)
цитирай
32. an200 - Сега трябва да ни платят за идеята!;))
12.07.2010 21:20
queerfish написа:
повярвай ми много информация можем да поберем с тоя метод! Приема се! Облиз! :))))))))

И аз ще си отчупя парченце шоколад...))Обичам черен.
цитирай
33. enjoy6 - Красива и благодатна българска природа!
12.07.2010 23:43
И като стана дума за Вазов, скоро и аз шетах из
красотите на Тетевенския балкан и се натъкнах,
на едно възклицание Вазово: "Ако не бях дошъл в Тетевен
и аз щях да бъда чужденец в собствената си страна-майка България"!
Почувствах го с душата и очите си, както някога и Вазов!
Поздрави, Ан!
цитирай
34. an200 - Така е!)Сега се надявам да видя Родопите!)
13.07.2010 07:56
enjoy6 написа:
И като стана дума за Вазов, скоро и аз шетах из
красотите на Тетевенския балкан и се натъкнах,
на едно възклицание Вазово: "Ако не бях дошъл в Тетевен
и аз щях да бъда чужденец в собствената си страна-майка България"!
Почувствах го с душата и очите си, както някога и Вазов!
Поздрави, Ан!

Поздрави, мила!ХУбав ден!)
цитирай
35. enjoy6 - Благодаря, хубав ден и на теб!
13.07.2010 13:56
Заповядай, Родопите са великолепни и магически!
Поздрави!
цитирай
36. an200 - О, знам!;)Нали съм "половин" родопчанка...
13.07.2010 14:37
enjoy6 написа:
Заповядай, Родопите са великолепни и магически!
Поздрави!

Поздрави!)
цитирай
37. kdraganof - Прекрасно е
13.07.2010 17:00
пренесе ме и мен там.Позитивно и красива природа
какво повече му трябва на човек. :)
цитирай
38. an200 - :))Съгласна съм!Радвам се, че мислиш така!
13.07.2010 17:35
kdraganof написа:
пренесе ме и мен там.Позитивно и красива природа
какво повече му трябва на човек. :)

Виж какво е написал Вазов: "Да бяхме пели повече, да бяхме се смели повече, да бяхме ЖИВЕЛИ повече, може би щяхме да бъдем по-добри, искам да кажа - по-хуманни." ("Разходка до Искър")
цитирай
39. kdraganof - Абсолютно
14.07.2010 20:56
актуално е и в днешно време повече от всякога.
Защото сега съществуваме.
цитирай
40. zvezdichka - Хубави спомени
17.07.2010 22:38
имам от един мой рожден ден през 2007г., когато видяхме водопада "Скакля" и продължихме в посока Елисейна и Седемте престола :).
Хубава разходка сте си направили!
И ми беше приятно да прочета откъсите от пътеписите на Вазов. Благодаря ти!
цитирай
41. an200 - Радвам се, че ти е близко като преживяване!)
09.08.2010 10:29
zvezdichka написа:
имам от един мой рожден ден през 2007г., когато видяхме водопада "Скакля" и продължихме в посока Елисейна и Седемте престола :).
Хубава разходка сте си направили!
И ми беше приятно да прочета откъсите от пътеписите на Вазов. Благодаря ти!


Успешна седмица!)
цитирай
Вашето мнение
За да оставите коментар, моля влезте с вашето потребителско име и парола.
Търсене

За този блог
Автор: an200
Категория: Лични дневници
Прочетен: 3212821
Постинги: 146
Коментари: 5943
Гласове: 75491
Спечели и ти от своя блог!
Календар
«  Април, 2024  
ПВСЧПСН
1234567
891011121314
15161718192021
22232425262728
2930